Kaupallinen yhteistyö Sortter Oy.
Meille kotiutui Tesla sähköauto keväällä 2022. Sähköautojen myynnin nousu on ollut viime vuosina huomattavaa. Yksi merkittävimmistä syistä sähköautojen suosioon ovat niiden alhaiset käyttökustannukset verrattuna perinteisiin polttomoottoriautoihin.
Uuden Teslan onnellinen omistaja kotimatkalla.
Sähköauton hinta
Sähköautojen hankintahinnat ovat historiallisesti olleet korkeampia kuin perinteisten autojen. Kuitenkin on huomattava, että sähköautojen hinnat ovat laskeneet merkittävästi teknologian kehityksen ja tuotantomäärien kasvun myötä.
Tesla on tehnyt viime vuosina merkittäviä hinnan alennuksia uusien auton ostajien iloksi, mutta romahduttanut samalla käytettyjen autojen hintoja. Huhtikuussa 2023 uutisoitiin, että uuden Model Y:n ja Model 3:n hinta oli pudonnut ensimmäistä kertaa alle 40 000 dollarin USA:n markkinoilla.
Uutta Teslaa tilattaessa valittavana on Rear-Wheel Drive tai Dual Motor All-Wheel Drive mallit. Jälkimmäinen on neliveto auto, jossa on myös pidempi toimintasäde. Model Y:ssä on nelivetomalleissa long range, jonka toimintasäde on 533 kilometriä ja Performance 514 kilometrin toimintasäteellä. Performancen huippunopeus on 250 km tunnissa, long rangessa huippunopeus on 217 km/ tunti. Performance myös kiihtyy nopeammin.
Meillä on long range malli käytössä ja kiihtyvyyttä on enemmän kuin tarpeeksi. Sen lisäksi, että ohitukset onnistuvat vaivattomasti, niin auto lähtee äkäisesti myös taaksepäin. Ajankin yleensä Chill tilassa, joka hillitsee kiihtyvyyttä ja säästää renkaita (eikä tule vahingossa peruutettuakaan seinästä sisään :D).
Blogin kirjoitushetkellä uudesta Teslasta ilman lisäominaisuuksia saa maksaa alla olevasti.
Model 3
Rear-Wheel Drive 43 990 euroa
Dual Motor All-Wheel Drive 51 990 euroa
Käytettynä Model 3:sen hinnat lähtevät 28 350 eurosta ylöspäin.
Sortterin palvelusta voi arvioida kuukausihintaa autolainalle. Käytetylle Model 3:lle kuuden vuoden laina-ajalla tulisi kuukausihinnaksi arviolta noin 464 euroa.
Model Y
Rear-Wheel Drive 44 990 euroa
Dual Motor All-Wheel Drive long range 51 990 euroa
Dual Motor All-Wheel Drive Performance 57 990 euroa
Kymmenen vuoden laina-ajalla uuden performance mallin kuukausihinnaksi tulisi arviolta noin 620 euroa. Kuvankaappaus Sortterin laskurista.
Auton rahoitus
Rahoitusta auton ostoon voi kilpailuttaa helposti Sortterin kautta, jolloin yhdellä hakemuksella saat lainatarjouksen useammasta paikasta. Saamasi tarjoukset järjestetään edullisisuusjärjestykseen todellisen vuosikoron mukaan. Todellinen vuosikorko sisältää myös lainaan liittyvät muut kulut, kuten palvelumaksut, tilinhoitokulut ja kuukausimaksut.
Autolainaa on mahdollista hakea, jos on yli 20-vuotias, sinulla on säännölliset palkka- tai eläketulos, eikä sinulla ole maksuhäiriömerkintöjä.
Teslan latauksen hinta
Meidän Model Y:n akun kapasiteetti on 75kWh ja täydellä akulla toimintamatka 530 kilometriä. Akkua ei kuitenkaan koskaan saa ajaa täysin tyhjäksi.
Mitä tyhjempi akku on, sitä nopeammin akkua saa ladattua. Toki latausaikaan vaikuttaa myös onko akku esilämmitetty ja mikä on ulkolämpötila. Useimmiten laturille saavuttaessa akussa on itselläni ainakin 10% jäljellä. Normaalissa ajossa akkua ei suositella ladattavaksi yli 80%. Pitkiä matkoja varten akun voi toki ladata täyteen.
Kesällä ajomatkaan vaikuttaa myös se, että minun tulee käytettyä paljon Teslan automaattiajoa, joka oman kokemukseni mukaan syö karkeasti noin 10 % enemmän akkua kuin ajaminen ilman vakionopeudensäädintä ja automaattiohjausta.
Alla muutama esimerkkki latauskerrasta talviaikana. Huomioitava on, että etenkin kovilla pakkasilla saa varautua siihen, että autolla pääsee ajamaan noin puolet sen ilmoittamasta matkasta. Alla olevat matkat on siis käytännössä kesämatkoja.
Esimerkki 1: Lataus korkeateholaturissa 55,656 kWh akkuun 44 minuutin kauppareissun aikana. Lataus maksoi 0,35 euroa / kWh eli 19,48 euroa kokonaisuudessaan. Ladatulla matkalla pääsee auton laskurin mukaan noin 388 kilometriä.
Esimerkki 2: 19 minuutin matkalataus, jossa ehdin latauksen aikana hakea välipalaa kaupasta ja syödäkin sen osittain. Tänä aikana akku latasi 26,706 kWh, lataus maksoi 9,35 euroa (0,35 euroa / kWh). Tällä pääsee jatkamaan matkaa noin 188 kilometrin verran kelin ollessa plussan puolella.
Latauspaikkojen hinnat
Hinnat suurteholataukselle artikkelin kirjoittamishetkellä:
- K-lataus 0,33 € / kWh (4,67 € / 100 km)
- ABC-lataus 0,30 € / kWH (4,25 € / 100 km)
- Teslan superchargereissa hinta on vaihdellut 0,53-0,62 euroa / kWh (7,50 – 8,77 € / 100 km)
Halvemmalla pääsee toki, jos autoa voi ladata kotona. Tammikuussa pörssisähkö oli ajoittain jopa miinuksella eli auton lataaminen tuotti rahaa. Toki pörssisähköllä ladatessa kannattaa katsoa aina sähkön sen hetkinen hinta. Teslassa latauksen voi myös ajastaa haluttuun kellonaikaan. Usein öisin sähkö on edullisempaa.
Keskimääräisesti tammikuussa 2024 pörssisähkö maksoi 0,137 € / kWh + siirto noin 10 senttiä/ kWh eli 100 km lataus maksaisi tähän hintaan 3,35 €. Jos akkuun ladataan tällä hinnalla yllä olleen esimerkki 1:sen mukaan 55,656 kWh, niin yhden latauksen hinnaksi tulisi 13,19 €.
Kokemuksia Tesla Model Y:stä
Oma Model Y Teslamme on kulkenut mallikkaasti muutamaa rengasrikkoa lukuunottamatta tähän asti. Nyt tulossa on ensimmäinen huoltokeikka johtuen jäähdytysnesteen vajauksesta. Huollon kuluja ei vielä ole tiedossa, mutta päivitän artikkelia huoltokeikan jälkeen.
Monilla foorumeilla varoitellaan sähköautojen talven kestävyydestä, mutta meidän sähköauto on vienyt aina turvallisesti perille kelistä riippumatta. On selvää, että akkua menee talvella enemmän lämmitykseen, mutta tämä tarkoittaa vain tiheämpää lataustarvetta.
Teslan ohjaamossa ei ole mittareita, vaan kaikki tieto tulee keskellä olevaan näyttöön. Tämä tuntui ensin vähän hassulle, mutta kun näyttöön on tottunut, niin ei perinteisiä mittareita enää kaipaakaan.
Yksi hauska ominaisuus Teslassa on myös regenariitivinen jarrutus. Tämä tarkoittaa, että kun jalka ei ole kaasupolkimella, niin auto jarruttaa ja syöttää ylimääräisen energian takaisin akulle. Kaupunkiajossa tämä tarkoittaa sitä, että jarrupoljinta tarvitsee käyttää todella harvoin, etenkin kesäaikaan. Teslan sivuilta löytyykin suositus painaa jarrupoljinta usein, jotta jarrulevyt ja roottorit kuivuvat ehkäisten ruostetta ja korroosiota.
Teslan automaattiohjaus
Automaattiohjaus on kesällä kätevä. Käytännössä ohjausta on järkevää käyttää taajama-alueiden ulkopuolella. Täysin yksin ei autoa saa jättää ajamaan, vaan kuskin käden on oltava ratilla koko ajan.
Odottamattomia nytkähdyksiä matkoilla on tullut, kun auto saa jostain väärän nopeusrajoituksen ja hidastaa yhtäkkiä vaikkapa satasesta 30 kilometriin tunnissa. Kuskin tehtävä on tällöin pistää vinhaan tassua kaasulle, ettei takana tuleva ole kohta perää pussailemassa.
Auto ei myöskään osaa havainnoida, miten nopeasti toinen auto liikkuu pois edestä. Jos kadun yli on tulossa auto, niin ihmiskuskin on helppo hahmottaa tarvitseeko vauhtia hidastaa, automaatti sen sijaan näkee vain edessä olevan auton ja lyö jarrut pohjaan.
Mikään täydellinen ominaisuus ei automaattiajo siis missään nimessä vielä ole, mutta enimmäkseen se tekee kuitenkin ajamisesta todella rentoa. Ajettuani nyt vajaan kaksi vuotta Teslalla en todellakaan haluaisi enää muuta autoa alleni, niin mukavaa ajaminen on.
Mare Kinanen sanoo
Kiitos tästä. Oli kiinnostavaa lukea sähköauton ominaisuuksista ja eteenkin hinnoista. Niistä ei ole ollut mitään käsitystä 🙂
Amalian maailma sanoo
Komea auto monenlaisilla hienouksilla!👍
Melissa Laitakari sanoo
Me taas luovuttiin autosta ja liikutaan julkisilla. Katsotaan jos joskus tulisi hyvä vaihtoehto sähköautolle, niin ehkä voisi harkita uudestaan auton hankintaa.
Nadine G / Via Per Aspera Ad Astra sanoo
Miten muuten akun kesto tai yhden latauksen riittävyys muuttuu sen mukaan miten kivin ajat? Syökö kiihdytys paljon akkua?
Joanna sanoo
80-100 vauhdissa pitää aikalailla kutinsa akun riittävyys siihen mitä auto esittää. 120 moottoritiellä syö akkua vähän enemmän, mutta ei ole tullut pidettyä silmällä mikä on kulutuksen suhde.